Canadian Rockies

27 augustus 2014 - Sherwood Park, Canada

Gister avond zijn we weer terug aangekomen in Edmonton airport om daar de auto weer in te leveren. Elaine had ons daar opgehaald om daarna weer terug te gaan naar Sherwood Park. Morgen ochtend vliegen we naar London.
Nu komt mijn reisverslag van de afgelopen week in de Canadian Rockies. Ik kan jullie alvast vertellen, we hebben daar zoveel mooie dingen gezien !!

Dinsdag 19 augustus
Jessica had ons naar het vliegveld gebracht waar we de auto op konden gaan halen. We kregen de auto sleutel en konden naar de parkeergarage lopen om daar de auto op te gaan halen. De auto van ons was een zilveren Kia zei ze. Komen we in de parkeergarage aan, zien we echt zo'n mega zilveren Kia staan, dus wij al helemaal van ooooh nee is dat m ? haha die is echt heel groot. Stond er aan de andere kant nog een zilveren Kia, wat dus onze auto was, deze was gelukkig wat kleiner. Het eerste wat we moesten doen, was het uitvogelen of we in een automaat konden rijden. Na wat proefrondjes op de parkeerplaats waren we klaar om te gaan. Het viel trouwens best wel mee om in een automaat te rijden, very easy.
Onze eerste tussenstop zou in Calgary zijn. We zijn daar richting het Olympic Park gereden. Erg gaaf om dat te zien. We zijn daar met een stoeltjeslift naar boven gegaan en al rodelend naar beneden. Vanaf boven op de berg hadden we een heel groot uitzicht, over Calgary. Het was lekker weer dus konden we ver kijken.
Na deze tussenstp in Calgary zijn we naar Banff gereden, we hadden besloten om niet over de highway te gaan, maar over een iets minder drukke weg, over de Bow Valley Trail. Toen we richting de rockies reden zagen we de grote bergen al in de verte. Erg gaaf om dat zo te zien. Zoiets zie je in Zeeland niet natuurlijk.
Net een stukje voor Banff kon je langs een punt rijden, waar je waarschijnlijk een discovery pass voor de nationale parken kon aanschaffen. Per ongeluk reden we hier voorbij. Dus zaten we eigenlijk zonder pas voor de nationale parken. Hier moesten we toch nog wel even achter aan. De volgende dag zijn we toen langs de visitor centre gereden om daar de pas aan te schaffen.
Toen we Banff inreden zijn we gelijk richting het hostel gegaan om daar in te checken. Het was best een leuk hostel, heel dicht in het centrum.

Woensdag 20 augustus
In de ochtend hebben we het stadje Banff bekeken. We hadden van te voren al een paar activiteiten geboekt, o.a. ook in Banff. Dus besloten we om die dag met de gondola naar boven te gaan. Toen we in de bus naar de gondola reden was het al best wel aan het regenen. Helaas hebben we dus niet zo'n heel goed uitzicht gehad vanaf boven, jaa wel veel wolken, maar veel verder niet echt. Heel af en toe als je goed keek zag je een riviertje in de verte. Het was best koud met al die regen, dus gingen we binnen in het restaurant even lekker een warme chocomel drinken. Daarna weer terug naar beneden met de gondola. De man in het visitor centre had gezegd dat je soms met je park pas gratis naar binnen kon. We gingen naar het park museum in Banff. Hier waren alle dieren te zien die in de Rocky Mountains leven, wel dood en opgezet, maar hey we hebben zo wel alle dieren kunnen zien. Wel bizar hoeveel dieren er wel niet in de Rockies leven.
Na een bezoekje aan dit museum zijn we even langs het water gaan lopen in Banff. Dit riviertje had echt al heel erg blauw water, echt leuk om dat te zien. In de avond na het eten gingen we naar de Banff Upper Hot Springs. Voordat we hier naar toe gingen hebben we nog wat winkeltjes bekeken. Er was een winkeltje helemaal ingericht voor kerst, met allerlei kerst accessoires, zo leuk!! Haha ik heb m'n ogen hier uitgekeken, echt wat voor mij zo'n winkeltje. Na hier even te hebben rondgelopen gingen we naar de Upper Hot Springs, dit is een zwembad van ong 40 graden Celsius. Heel erg warm dus. Toen we het water in liepen moest ik toch even blijven staan, woo dat was zo warm. Haha dat realiseer je je dan pas als je het water in gaat. Maar wel heerlijk om even te relaxen.

Donderdag 21 augustus
Op donderdag hadden we in de ochtend uitgecheckt en zijn we naar Lake Louise gereden. Onderweg waren nog wat interessante plekjes waar we nog even gestopt zijn. De eerste stop was bij Johnston Canyon. Hier hebben we een hike gedaan van 2,6 km. Hierbij kwamen we eerst langs de lower falls en daarna als eind punt de upper falls. Heel erg mooi! Ook al regende het bijna de hele tijd.
Vervolgens wilden we doorrijden naar Lake Louise, halverwege zagen we ineens heel veel auto's stilstaan langs de weg. Wij dachtne JAAA dit is onze kans!! Er is hier wild life te zien. Dus wij ook stoppen. Zien we alleen een heel mooi veld met bloemen waar foto's van werd gemaakt, dachten wij. Na even stil te hebben gestaan daar hoorden we ineens iemand praten over bear poop. Bleek dat er waarschijnlijk een hoopje lag van een beer. Dus niks geen wild life. Haha hier hebben we echt heel erg om moeten lachen. Nadat we er achter kwamen dat er niks van wilde dieren te zien was zijn we doorgereden. Onderweg kwamen we langs Castle Mountain, echt een mooie berg, heel groot!
Daarna weer verder rijden over de highway zagen we ineens echt een super mooi plekje langs de weg, daar hadden we nog even gestopt en super mooie foto's gemaakt (straks kan je ze ook bekijken bij de foto's op mn blog ) haha.
Onze volgende stop was in Lake Louise. Onze GPS stuurde ons naar het parkeerterrein, van een hotel, dus niet ons hostel. En wij dachten al woow is dit het? Overal stonden piccolo's, dus wij dachten al dit kan nooit het hostel zijn en het hostel was daar ook nergens te vinden. We moesten nog 200m verder doorrijden, maar dit hostel zag er ook echt gaaf uit!
Na het inchecken zijn we even naar het centrum gelopen van Lake Louise, dit was maar 5 minuutjes van het hostel. Het was dan ook niet erg groot, maar wel leuk.

Vrijdag 22 augustus
In de ochtend waren we naar het bakkertje gegaan in het centrum. Hier hadden we lekker ons ontbijt gehaald. We zijn toen met de auto naar Lake Louise gereden, naar het echte lake. Wauw dit was echt zo mooi! Het water was heel blauw en ja gewoon een hele mooie omgeving. Hier hebben we langs het meer gelopen, dit was in totaal ongeveer 4km. Onderweg kwamen we nog een chipmunk tegen, deze was echt super nieuwsgierig en kwam steeds bij ons kijken. Echt een lief beestje.
Bij Lake Louise heb ik echt heel veel foto's gemaakt, het was echt zo mooi haha. Ineens was mijn geheugenkaart vol van m'n camera, maar gelukkig had ik mijn extra geheugenkaart mee in m'n tas.
In de middag besloten we om in het plaatsje Lake Louise ook met de gondola naar boven te gaan, in de hoop dat we beren zagen, maar helaas geen beren voor ons. Vanaf de berg hadden we wel echt een mooi uitzicht, in de verte zagen we het meer Lake Louise liggen. Heel mooi!
's avonds waren we nog lekker uiteten geweest en na het eten besloten we nog spotaan even langs Moraine Lake te gaan. Ook echt zo mooi! Ook leuk om dit in de avond te zien, want zo ziet het er toch weer wat anders uit.
's Middags hadden we al gezien dat we een nieuw kamergenootje hadden, altijd weer de vraag wie. Komen we terug bij het hostel, zit er een oude vrouw van ongeveer 67 jaar uit Zwitserland. Haha die verwacht je minder snel in een hostel. Ze had al ongeveer 3000 km gefietst in 2 maanden, maar nu werd het toch wel een beetje te veel en gevaarlijk waardoor ze maar ging overnachten in een hostel en had ze haar fiets in Calgary achtergelaten. Ze had snachts gewoon in de berm geslapen zei ze, en ze was dan ook allerlei wild life tegen gekomen, zoals beren en wolven en rendieren. Echt bizar dat iemand dat alleen durft te doen, mij zou je dit niet zo snel zien doen namelijk. Het Zwitserse vrouwtje noemde wij Gerda. We vonden het wel een Gerda.

Zaterdag 23 augustus
Vandaag gingen we richting de Columbia Icefields via de Icefields Parkway. Echt een mooie route om te rijden. Onderweg kwamen we langs Bow Lake, weer zo'n heel mooi blauw meer. Hier zijn we even gestopt om wat foto's te maken. Daarna zijn we doorgereden naar de Columbia Icefields.Bij de Columbia Icefields hebben we het glacier adventure gedaan, wat ook een van onze geboekte activiteiten was. Hier ging je met een enorme bus de gletsjer op, Echt bizar om in de zomer op zo'n dik pak ijs te staan. Het ijs was ongeveer 225m dik. Het water bij de gletsjer kon je gewoon drinken, lekker koud ook! Met de bus moesten we nog een stukje naar beneden toen we richting de gletsjer reden, dit was een helling van 43% echt gek. Bijna recht naar beneden. Bij de gletsjer vertelde ze dat er gemiddeld 10 meter ijs per jaar weg gaat.
Het restaurant waar je wat kon drinken vlak bij de gletsjer staat in het guiness book of records, omdat het gebouw 68 dames wc's binnen heeft. Wel echt vet handig, want zo is er altijd een wc vrij haha.
Vervolgens kwam het volgende activiteit, de skywalk. Hier zit je op een hoogte van bijna 300 meter. Echt gaaf want zo heb je een heel goed uitzicht over de beren en de omgeving. Thyrza zag hier ineens op de berg een mountain goat staan. JAA ons eerste wild life !! haha. Echt een leuk beestje dit, ook al stond hij op ene grote afstand van ons, maar we hadden er een gezien. Toen reden we door naar Jasper. Voor deze nacht hadden we nog geen accommodatie geboekt, omdat we niet zeker wisten of we bij de Columbia Icefields in de buurt zouden overnachten of in Jasper. Dus dit was opzoek gaan naar hostels, hotels etc. Wat bleek nu, alle hotels waren vol geboekt, echt alles. We hadden toen nog een optie. in de auto slapen. We zijn toen gereden naar de Whistler campgroud en hier was nog plek. haha ze zagen ons al aankomen met alleen een auto, zonder camper of tent. maar het was oke dat we daar verbleven. Nu hadden we in ieder geval toiletten in de buurt. Van John en Elaine hadden we slaapzakken mee gekregen, dus deze kwamen nog goed van pas. Het sliep nou niet echt heel lekker, haha. Ik werd verschillende keren wakker. Onder andere doordat het niet lekker lag, maar ook doordat het echt niet zo lekker rook. Bij het avond eten hadden we garlic bread gegeten, lekker hoor, maar echt geeen aanrader als je een nacht in een auto gaat slapen. Man man wat een stank zeg hahaha. Om 4 uur 's nachts waren we allemaal even tegelijk wakker. We besloten maar een raampje open te doen voor wat frisse lucht. En dat hielp !! gelukkig haha.

Zondag 24 augustus
In de ochtend werden we wakker op onze camping plaats, na een niet al te goede nachtrust. Ik wilde ik uit de auto stappen om even naar de wc te gaan, ging ineens het alarm van de auto af. Oepsie.. gelukkig kon Thyrza hem snel uitzetten. Goede wekker zo haha. Wat een avontuur zo, gelukkig hadden we voor de komende twee nachten wel al het hostel geboekt in Jasper.
Toen besloten we om naar Maligne Lake te gaan. We hebben hier een boottocht over het meer gedaan richting Spirit Island. Dit is een van de meest gefotografeerde plekjes in de Rockies. Dit was ook echt super mooi. Op de terug weg van Maligne lake zagen we ineens een big horn sheep staan langs de weg, deze stond op het gemakje te eten. Hier hebben we ook goede foto's van kunnen maken, omdat hij zo dichtbij stond. We zijn toen ook nog even gestopt bij Medicine Lake en vervolgens bij de Maligne Canyon. Leuke tussenstopjes zo!
In de avond besloten we om naar de Miette Hot Springs te gaan, dit zijn net van die zwembaden als in Banff. Heerlijk om even bij te komen. Onderweg kwamen we een aantal elk's (rendieren) tegen, heeel gaaf! Er stonden heel veel mensen langs de weg om foto's te maken. Ik wilde foto's gaan maken, ik heb wel 1 foto kunnen maken van de rendieren, en toen was m'n batterij leeg. Maar ik heb wel 1 foto er van, dus dat is goed haha.
's Avond terug in het hostel was het al donker, om 11 uur ging het licht uit. We lagen met ongeveer 40 mensen in een kamer. Haha dit was echt bizar. Maar heerlijk om weer in een bed te kunnen slapen.

Maandag 25 augustus
In de ochtend werden we wakker gemaakt door verschillende wekkers. Heel veel mensen hadden een wekker gezet, sommige om 7 uur al in de ochtend, lekker vroeg.
Hierna zijn we naar de Athabasca falls gereden. Ook echt een hele leuke stop. In de middag hadden we daarna vast wat gegeten, omdat we om 5uur een wild life tour zouden gaan doen, in de hoop dat we heeel veel zouden zien. We waren erg gefocust op het spotten van beren. Tijdens deze tour hebben we alleen een paar hertjes gezien, maar niet meer wild life helaas. We hebben het in ieder geval geprobeerd. Onze gids vertelde heel wat verschillend verhalen tijdens de tour. Ze vertelden toen ze een fietser zag aankomen dat zij deze 'meals on wheels' noemen. Haha dit vond ik wel grappig benoemd hier in de rockies.

Dinsdag 26 augustus
We hadden besloten om ook nog een bezoekje aan British Columbia te brengen. We gingen in de ochtend richting Mount Robson, dit is de grootste berg van, volgens mij, Noord-Amerika (bijna 4000 meter). Helaas was meer een deel van de berg in de wolken, dus konden we hem niet helemaal zien. Hierna zijn we nog doorgereden naar Valemount, we dachten dat dit wel een groter plaatsje was maar we waren er zo doorheen gereden. Toen wilden we terug rijden naar Mount Robson om daar nog wat te lunchen. Onderweg waren we nog gestopt bij watervallen, bij de Rearguard falls. Bij deze waterval zag je de zalmen in het water zwemmen, echt cool. Toen zijn we nog gestopt bij Jasper om daar onze auto nog een beetje op te ruimen en vervolgens zijn we doorgereden naar Edmonton airport om daar de auto weer in te leveren. Eenmaal aangekomen bij Edmonton Airport moesten we naar het gedeelte van de huur auto's, dus wij rijden de parkeergarage in en daarna gingen we zoeken waar de de auto konden neerzetten. We zagen wel een bordje van 'alamo' staan maar het was niet zo duidelijk waar we hem nou precies moesten neerzetten, dus toen nog maar een extra rondje gereden. Stopten we later op dezelfde plek, staan er een paar mannen die zeiden waar we moesten stoppen. Loopt er een naar onze auto, doe ik mn raampje open, zegt hij tegen z'n collega's 'I told you it would be girls". Haha dus wij moesten eigenlijk best wel lachen, zo raar reden we toch niet.. we konden alleen niet vinden waar we de auto moesten zetten haha. Maar uiteindelijk was het allemaal goed gekomen.
Elaine kwam ons ophalen op het vliegveld en daarna zijn we weer terug gegaan naar Sherwood Park. Vanavond latne John en Elaine ons downtown Edmonton zien.

Morgen ochtend vliegen we om 8 uur, lokale tijd, richting London. We zullen daar aan het eind van de middag zijn. Ik ben benieuwd naar de campus !! Binnenkort zal ik weer een blog maken, met een update over de campus en London!

1. Danique:
    Hi zus:)
    Wat leuk om te lezen zo, al jouw avonturen.. De manier waarop je schrijft is ook precies de manier waarop je het zou vertellen, dus ik kan me alle momenten waar je in de lach schiet helemaal indenken!
    Wat fijn dat John en Elaine jullie zo goed hebben opgevangen! Veel successen plezier de eerste dag op de campus! Xx
  2. Roswitha:
    28 augustus 2014
    He Milou! Wat een geweldig verhaal om te lezen! Jullie hebben echt hele mooie dingen gezien volgens mij!! Ik ben blij om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben!! Fijne reis naar Londen & we gaan gauw skypen! Dikke knuffel ook aan Thyrza en Simone! Kusjes Roswitha!
  3. Elly Ton:
    28 augustus 2014
    Hoi Lieverd, Wat een mooie verhalen om te lezen en wat is het daar mooi !!!! Moet lachen om wat Danique schreef......ik hoorde het je vertellen geweldig. Goeie reis naar London en veel plezier op de campus. Dikke knuffel ook aan Simone en Thyrza. Xxx
  4. Cora en Wim:
    28 augustus 2014
    Nou Milou, we hadden je verteld dat het heel mooi zou zijn! En het kwam dus uit. Veel succes op de campus en we horen weer graag van je, groetjes.
  5. Karin riemens:
    28 augustus 2014
    Leuk te lezen wat jullie allemaal doen! Succes verder en genieten! Groetjes
  6. Mart en Claartje Huijgens:
    Mooi verhaal Milou.
    Door alle drie jullie blogs te lezen krijgen we een geweldige indruk van jullie reis.
    En nu op naar het serieuze werk.....
  7. Corrie en bart:
    28 augustus 2014
    Dat ziet er veelbelovend uit In zo`n korte tijd al zoveel gezien en meegemaakt geweldig. Veel succes op de campus.