Holiday season is coming!

23 november 2014 - London, Canada

Lieve allemaal!
Het is weer een paar weekjes geleden dat ik mn blog geschreven heb. Ik heb me dan ook niet verveeld in de tussentijd. Eerst moesten we nog wel redelijk wat voor school doen, veel grote opdrachten die we moesten inleveren, dus daar zat wel even wat tijd in. Maar we hebben ook veel leuke dingen gedaan!

Van een mevrouw bij de kassa in de supermarkt hoorde we dat er een Nederlandse supermarkt in London zit, "Mike's Meat market & Dutch import". Hier zijn we natuurlijk even naar toe gegaan om te kijken wat ze er allemaal hadden. Haha we stonden er versteld van wat ze wel niet allemaal hadden, van snoepjes tot knor pakketjes. En natuurlijk Sinterklaas dingetjes. We hadden er een chocolade letter en kruidnoten gekocht, super lekker natuurlijk! Hoef ik dat dit jaar toch niet te missen :)

We zijn ook nog een avondje met de internationale studenten wat gaan drinken, zij komen uit Finland! We gingen eerst bij Jack Astors wat eten en daarna nog naar een ander kroegje om wat te drinken. Erg gezellig!
De dag er na (7 november) had ik in de ochtend gezellig met Sophie geskyped, was in de tussentijd al weer best lang geleden dus leuk om elkaar weer eens te spreken! In de avond ging ik samen met Kristel op stap, we gingen naar  Cowboys Ranch. Haha een country club. Van Dave, de zoon van Helen, hadden we gehoord dat we daar echt een keer naar toe moesten gaan omdat wij in Nederland niet echt van die country clubs hebben. Dus we dachten laten we dat eens gaan doen. Wij gingen gewoon met de bus naar het centrum. Maar we kwamen er toen achter dat cowboys niet echt in het centrum zit maar nog een stukje lopen, haha we waren zo slim om dit niet van te voren op te zoeken. We hadden net ergens wifi dus konden we via google maps even zoeken waar het zat. Het was nog ongeveer 15 minuutjes lopen haha. Maar we hadden het gelukkig kunnen vinden. En het was best leuk in die club, de country muziek was ook een beetje country/pop, leuk om dat ook eens meegemaakt te hebben haha.

Zaterdag 8 november
Vandaag hadden we lekker even uitgeslapen. We gingen vandaag een beetje uitzoeken en plannen wat we wilden gaan doen na school. We gaan waarschijnlijk rond half december weg uit London en dan gaan we naar New York !! In New York gaan we bij familie van Thyrza verblijven en we mogen ook kerst met hun vieren, ben al super benieuwd !! In New York gaan we ook oud en nieuw vieren, ben echt heel benieuwd hoe dat is daar, op Times Square. Lijkt me echt zo gaaf! En natuurlijk gaan we in New York ook veel sightseeing doen en shoppen. Oja ik wil ook echt schaatsen in Central Park, haha dat zou het winter/kerst gevoel helemaal compleet maken! Op 2 januari willen we van New York naar San Francisco vliegen en vanaf daar begint dan ons volgende avontuur. We dachten om eerst een aantal dagen in San Francisco te verblijven om daar de stad te bekijken en vervolgens een auto te huren voor de komende weken, wat eigenlijk wel super handig is. We willen dan nog naar Yosemite National Park en dan naar Sequoia park, daar staan van die hele grote bomen. Haha ik moet hierbij altijd aan Bassie & Adriaan denken, want die gingen toen ook een keer naar Amerika waar hele grote bomen waren. Nu ga ik het als het goed is gewoon zelf ervaren haha ;). Vervolgens willen we weer terug naar de kust gaan om dan over de Pacific Coast Highway te rijden, dat ziet er bij google afbeeldingen echt zo mooi uit haha ik hoop in het echt ook natuurlijk, maar vast wel! Aan de kust heb je een plaatje Monterey, wat een stukje onder San Francisco ligt, daar kan je een whale wachting tour doen!! Hoe gaaf is dat! Dat staat natuurlijk op onze planning om te gaan doen! (Nu wel hopen dat we ze dan tegen komen, haha want in de Rocky Mountains kwamen we tijdens de wild life tour niet meer tegen dan hertjes, toen hoopten we elanden en beren te zien) Maar we blijven positief, de walvissen gaan we gewoon spotten!
Dan willen we door rijden naar Los Angeles en daar dan de stad bekijken en dan heb je nog Hollywood en al die stadjes die daar een beetje in de buurt liggen. Vanaf daar willen we onze reis voortzetten naar Las Vegas! Wohoo, dat moet je dan natuurlijk wel gezien hebben als je daar bent! Na Las Vegas willen we naar de Grand Canyon rijden en daar ook een aantal dagen verblijven, zodat we alles goed kunnen bekijken. Misschien willen we daar ook wel een helicopter vlucht doen, lijkt me super gaaf !! En dan vanaf Grand Canyon richting Palm Springs (Waarschijnlijk zitten we met mijn verjaardag in Palm Springs, 24 januari) Haha dat is weer eens wat anders dan een verjaardag in Vrouwenpolder.
Na Palm Springs willen we terug naar Los Angeles en dan vliegen we 26 januari alweer terug naar huis. De tijd gaat zo enorm snel hier, niet normaal. Haha nu ik net de reis een klein beetje globaal getypt heb naar jullie, heb ik al het idee dat ik morgen naar huis ga. Gelukkig hebben we nog even!

Zondag 9 november
Vandaag was er een international student welcome day in de Budweiser Garden. We waren hier naar een basketbal game geweest van de London Lightning (het team van London) dit was de eerste keer dat ik naar een basketball game was geweest, maar wel leuk! Toch wel weer heel anders dan hockey, ja logisch natuurlijk haha. Maar bij basketbal scoren ze echt om de zoveel seconden en bij hockey of voetbal ofzo zit je meer te wachten tot ze eindelijk is een keer gaan scoren.

Dinsdag 11 november was het hier Remembrance Day. We wisten dit eerst eigenlijk niet. Thyrza en ik liepen zo naar het gebouw tegen over de residence en iedereen stond stil op random plekken en niemand zei wat. Dus wij kwamen daar binnen en stopten toen ook maar, eerst hadden we niet goed door wat er nou aan de hand was omdat je nergens iets zag. Maar we hadden wel in de gaten dat er iets herdacht werd. Had het dus te maken met o.a. de eerste wereld oorlog. Echt super respectvol hoe dat hier gaat, alle studenten leven daar ook heel erg in mee.

Verder hadden we deze week niet veel bijzonders gedaan naast school opdrachten en naar school gaan. Maar in het weekend stond er wel wat leuks op de planning! Naar Toronto!!

Zaterdag 15 november
We moesten al vroeg ons bed uit, want onze bus ging om half 9 in de ochtend. Toen we in Toronto aankwamen gingen we eerst ven naar het hostel om daar ook onze spullen te kunnen neerleggen. Het hostel zag er best gezellig uit! Toen we onze spulletjes hadden neergezet daar, gingen we eerst even een restaurantje zoeken waar we konden gaan eten en daarna naar de Hockey Hall of Fame. Ja als je in Canada bent kan een bezoek aan de hockey hall of fame natuurlijk niet ontbreken. Best interessant om gezien te hebben! Het heeft al best een grote geschiedenis.
Hierna gingen we nog even wat winkels opzoeken. Toen liepen we langs Hudson Bay, een groot warenhuis. En ze hadden echt een hele leuke etalage. Helemaal in kerst sferen al, en daar buiten stonden ook al kerstboompjes met lichtjes. Echt zo gezellig allemaal! Er waren iets van vier of vijf verschillende etalages allemaal met een ander soort thema, allemaal wel aan winter of kerst gerelateerd. Heel erg leuk! Tussen het winkels kijken door gingen we nog even ergens wat drinken.
's Avonds wilden we eigenlijk bij het Hard Rock cafe gaan eten, maar het was super druk en anders moesten we nog een half uur op een tafeltje wachten, dus toen maar opzoek naar een ander restaurantje, die zijn er natuurlijk genoeg daar. 's Avonds gingen we nog wel iets drinken in het Hard Rock Cafe. Daarna gingen we naar het hostel toe, want we waren best wel moe eigenlijk. In totaal sliepen er 6 mensen in onze kamer, wij vieren en nog een duits meisje en een chinees meisje. Haha alleen het chinese meisje was nog niet op de kamer toen wij naar bed gingen. En ik sliep boven in het stapelbed dicht bij de deur. Ik sliep denk ik net 5 of 10 minuutjes toen de deur open ging en die chinees in de deur opening stond. Haha ik wist even niet wat er gebeurde, ik sliep nog half ofzo. Maar ik schrok echt want ik had het idee dat ik gewoon thuis in London in bed lag en dat daar ineens iemand binnen kwam. Haha achteraf moest ik wel lachen om mezelf. Toen toch maar weer lekker verder gaan slapen.

Zondag 16 november
Vandaag was de Santa Claus Parade, en het sneeuwde !! We gingen eerst even ontbijten in de kelder in het hostel. Dat was echt zo'n kelder waar je het gevoel hebt alsof je in een kasteel zit ofzo, met van die stenen en een beetje een rond plafond. Haha dit is eigenlijk best lastig uitleggen zo. Maargoed, het was wel knus en het ontbijt was goed. Je kon uit verschillende dingen kiezen. Ik had brood met een eitje en fruit.
Vervolgens ons goed aankleden en we konden naar buiten gaan. We gingen rond kwart over 10 half 11 denk ik richting het centrum waar de parade langs kwam. We hadden best een goed plekje gevonden, waar we ook konden zitten. Toen was het nog totaal niet druk, want het begon pas om 1 uur geloof ik. Maar er zaten toch al wat mensen, die hadden hun eigen stoelen meegebracht en dekens. Die hadden overal aan gedacht ! Toen we een plekje gevonden hadden konden we Julia ook even laten weten waar wij zaten (haar hebben we leren kennen tijdens Thanksgiving bij mijn familie, ze is een nichtje van Jeff, Jeff is de man van Sharon en Sharon is een nicht van mijn vader) haha lekker duidelijke omschrijving zo. Maar zij woont in Toronto en we vonden het wel leuk om nog een keer af te spreken. Rond 12 uur kwam ze ook naar de parade. In de tussentijd was het steeds meer gaan sneeuwen, het was ook best koud buiten, ik denk dat het ook wel een beetje aan het vriezen was. De parade was nog niet begonnen dus gingen we om en om naar Starbucks om iets van thee of chai tea te halen. Zo konden we lekker warm blijven. Haha voor zo ver dat kon. Na een tijd te hebben gewacht kwam er eindelijk 'leven'  op straat. Het eerste van de parade kwam er aan. Eerst kwamen er allemaal mensen verkleed als brievenbussen met een soort postbodes er bij en die haalden de 'letters to Santa' op. Ik was helaas mn brief vergeten. Haha nee grapje, ik had er geen gemaakt, had ik natuurlijk wel moeten doen.
De parade duurde wel een paar uur. Er kwamen super veel verschillende wagens voorbij, haha en ik heb geprobeerd om ze allemaal op de foto te zetten. Er liepen ook verschillende fanfares tussen de parade, dat zorgt wel voor een gezellig sfeertje. Het was wel echt super druk, er kwamen heel veel mensen op de parade af.
Santa Claus kwam uiteindelijk als laatste door de parade, jeeej nu heb ik eindelijk de kerstman gezien haha. Hij kwam wel snel voorbij met zn rendieren.
Toen de parade voorbij was gingen we even naar een restaurantje toe om op te warmen, want we hadden het mega koud. Nadat we daar een beetje waren opgewarmd gingen we een restaurantje zoeken om wat te gaan eten. Julia kende nog wel een leuk restaurantje dus hadden we daar lekker gegeten. Na het eten ging Thyrza rond 7 uur met de metro naar het vliegveld om haar ouders op te halen! Zij sliep die nacht ook bij haar ouders in het hotel.
Kristel, Simone, Julia en ik gingen nog ergens wat drinken. Hierna gingen we terug naar het hostel en ging Julia terug naar haar huis. Het was erg leuk om haar weer eens gezien te hebben ! Toen we in het hostel waren gingen we nog even wat in de 'kelder' drinken. Haha nu ik iedere keer het woord kelder typ zie ik echt voor me dat ik in zo'n kleine kelderkast iets zit te drinken, maar het was best een grote ruimte. Ik weet even niet hoe ik het anders moet noemen, maar het was wel beneden onder de begane grond.
Nadat we daar nog lekker gezeten hadden gingen we naar bed toe, we waren best moe van de dag, maar het was wel echt super leuk! Eindelijk een keer een Santa Claus parade meegemaakt!

Maandag 17 november
Vandaag gingen we alweer op tijd uit bed, want we moesten ook om 11 uur uit gechecked zijn. Gelukkig konden we onze bagage laten staan bij het hostel.
In de buurt van het hostel zat een kerst winkeltje, daar heb ik nog een kerst hangertje met een 'moose' er op gekocht met de tekst Toronto. Haha ik vond het wel een leuk aandenken/souvenir! Hierna gingen we nog wat winkeltjes kijken.
Ik wilde nog heel graag een bedeltje kopen voor aan m'n Pandora armband en natuurlijk een die met kerst te maken had. Ik had al een hele mooie gevonden, dus wist ik welke ik wilde kopen. Het is een bedel met de slee van de kerstman. Maar goed ik had dus opgezocht waar de pandora winkel zat en dat was niet super ver weg. Dus ik ging samen met Simone en Kristel zoeken naar de winkel. We liepen echt in het 'financial district' rond in Toronto. Haha we hadden het idee dat we tussen allerlei kantoren liepen en dat er niks van winkels te vinden was, maar het moest daar wel ergens zitten.
Dus wij kijken naar de nummers bij de straat en het nummer stond op een super groot gebouw. Haha dus wij daar naar binnen, nog niks te zien. Er stond wel zo'n bewaker, dus ik dacht ik ga vragen of er een pandora winkel in dat gebouw zat. Haha ik dacht eerst die man zal wel denken wat doen zij hier, maar blijkbaar zat er onder het gebouw nog een soort mini mall. Daar zat de Pandora winkel ook! Haha gelukkig maar. Toen heb ik ook m'n nieuwe bedel gekocht! Ben er super blij mee !!
Hierna gingen we richting het Eaton Centre, een hele grote mall. Maar we waren eigenlijk alle drie best wel een beetje moe dus kwam er niet veel van winkelen. 's Avonds gingen we nog lekker uiteten en daarna moesten we alweer terug naar de Greyhound bus.
Toen we daarna in de avond in London aankwamen rond half 11 kwart voor 11 was het best veel aan het sneeuwen. In Toronto was helemaal niet zoveel sneeuw. Echt mooi om te zien!!

Door de weeks hebben we verder niet veel bijzonders gedaan, lekker een beetje op het gemakje. Er was in de tussentijd echt best veel sneeuw gevallen hier! Dinsdag stond er een temperatuur van -11 graden Celsius, met een gevoelstemperatuur van -21 graden!! Echt bizar dat het ineens zo koud was.Tot en met afgelopen vrijdag heeft het hier in London nog een beetje gesneeuwd, wel heel mooi om die sneeuw te zien, en het bleef ook allemaal liggen!

Vrijdag 21 november
Vandaag is Thyrza jarig! In de ochtend kwamen haar ouders langs met taart en cadeautjes en heel veel kaarten voor Thyrza! Heel erg leuk!
Helaas moesten we daarna weer gaan leren, want in de middag hadden we een toets. Die was weer wel best lastig, dus laten we maar weer even afwachten haha. 's Avonds ging ik samen met Thyrza en Simone naar downtown om een drankje te doen voor Thyrza haar vejraardag. Kristel ging toen niet mee want ze moest de volgende dag al vroeg haar bed uit, om 7 uur vertrok haar bus naar Hamilton, waar familie van haar woont!

Zaterdag 22 november
Vandaag gingen we naar Sharon en Jeff toe in Guelph! Ze hadden ons uitgenodigd om langs te komen. Samen met Simone ging ik er naar toe. Thyrza ging van het weekend met haar ouders naar de Niagara watervallen en Kristel naar haar tante in Hamilton.
We gingen met de bus naar Kitchener toe, wat een stadje is voor Guelph ergens. In Waterloo, wat naast Kitchener ligt, woon Sarah, een van de dochters van Sharon en Jeff. We gingen haar ophalen en daarna naar de St. Jacobs market. Dit is een farmers market, grotendeels overdekt. Ze hadden hier echt vanalles! We hadden daar ook nog lekker wat geluncht. Toen liepen we daarna buiten over het marktje, in de tussentijd was het al een beetje aan het regenen.
Simone en ik vertelden tegen Jeff dat we de Maple Leaf syrup nog niet geproefd hadden. Dus hij ging aan ons vertellen hoe dat een beetje gemaakt wordt. Daar zit echt nog een heel groot proces achter waar super veel tijd in gestoken wordt. De stroop wordt eigenlijk recht uit de Maple leaf trees gehaald maar dat duurt al super lang en dan wordt dat dan nog gekookt en daar worden weer dingen aan toegevoegd, dus het duurt allemaal best wel lang. Het is ook wat duurder dan andere soorten syrup, maar dat komt dus door het proces denk ik. We stonden bij een kraampje waar ze dat verkochten en toen vroeg een mevrouw of we een sample wilden. Natuurlijk wilden we dat! Eerst liet ze ons een proeven van het begin van het seizoen, deze was ook heel licht van kleur maar wel al erg lekker. Vervolgens proefden we er een die van het midden van het seizoen was, die was al iets sterker van smaak en wat donkerder van kleur en ten slotte een sample van een van het eind van het seizoen, deze had de sterkste en zoetste smaak en was ook veel donkerde van kleur dan degene aan het begin van het seizoen. Maple leaf syrup is echt heel lekker! haha. En we zijn er ook gelijk een stuk wijzer over geworden!
Nadat we naar de markt geweest waren ginen we Sarah weer thuis afzetten in Waterloo en vervolgens naar Guelph gereden.
Sharon en Jeff hebben echt een super leuk huis! Een heel ander soort huis dan je ziet in Nederland. We kwamen er ongeveer rond 4 uur aan denk ik. Iets daarna ging Sharon alvast iets bereiden voor het avond eten. We konden er gezellig bij zitten in de keuken! Toen alles klaar was voor in de oven, gingen we een paar spelletjes rummikub spelen. Dat was alweer heel lang geleden, haha maar ik kon het nog wel gelukkig!
Toen we 's middags in de markt waren vroeg Sharon wat we allemaal mistten uit Nederland van eten. Dus wij zeiden ook dat we wel wat groente missen haha. Dus nu gingen we 's avonds lekker groentes eten! Ze had een ovenschaal gevuld met verschillende soorten aardappels en een met allerlei soorten groentes. Jeff had een stuk zalm op de barbecue gelegd. Haha echt geniaal dat ze dat nu nog barbecueën, terwijl er gewoon sneeuw lag buiten. Maar het was wel echt heerlijk !! Eerst aten we een lekker soepje, en daarna de aardappeljtes, groentes en zalm!
's Avonds om 19.30 begon de musical. Sharon en Jeff hadden kaartjes gekocht voor de musical 'Scrooge'. Dit was een musical gespeeld door onder andere mensen uit Guelph, maar het was echt super mooi en goed gespeeld! We konden het ook allemaal goed volgen, dus dat is een goed teken. :)
Het theater ( niet de zaal ) was helemaal aangekleed met kerstbomen. Volgens mij stonden er wel 30 tot 40!! kerstbomen. Allemaal anders aangekleed, en dan als 'fundraiser' voor verschillende goede doelen. Je kon dan ook geld gooien in een bakje wat er voor lag om te stemmen welke je het mooiste vond. Het zag er echt zo ontzettend gezellig uit!
De musical was rond 10 uur kwart over 10 klaar, toen gingen we terug naar het huis van Sharon en Jeff. We gingen toen nog lekker een stukje apple crust eten, een soort appeltaart met een theetje er bij!
Daarna lekker naar bed

Zondag 23 november
Vanmorgen gingen we ook alweer op tijd met de bus naar huis, rond half 9. Want we moesten ook nog het een en ander voor school doen.
We begonnen de dag weer met een heerlijk ontbijt. Sharon en Jeff hadden pannenkoeken gemaakt, en dan op de Canadese manier, wat kleiner en dikker. Ze hadden thuis de maple leaf syrup, dus die moesten we natuurlijk op onze pannenkoeken doen, lekker !! Daarna had Sharon ons weer afgezet bij de bus. Het was echt heel erg leuk om een dagje bij hun geweest te zijn!

Toen we thuis kwamen gingen we even op het gemakje lunchen, want we kwamen weer rond lunchtijd thuis en daarna nog even een case study afgemaakt voor organizatonal behaviour. Nadat we dat gedaan hadden ging ik samen met Simone kerstfilms kijken !! Jeeej haha, ik heb een nieuw slachtoffer gevonden om kerstfilms mee te kijken ;) haha grapje. Normaal gesproken begin ik in Nederland natuurlijk ook al vroeg met kerstfilms kijken, dus hier ook!
We hebben al Santa Clause 1 en 2 gekeken vandaag haha, wel een heerlijk dagje zo.
Oja toen we vandag terug in London kwamen was alle sneeuw al verdwenen :( het had vandaag en gister best veel geregend, dus niks bleef er nog liggen. Het vriest nu ook niet meer. Maar misschien gaat het volgende week wel weer sneeuwen. Alles is hier al helemaal in kerstsferen, toen halloween voorbij was zag je echt alles binnen een korte tijd veranderen naar kerst decoraties. Hoe leuk is dat!! Overal zie je kerstlichtjes of kerstbomen. Haha ik kan er wel mee leven :)

Komende weekjes wordt denk ik weer een beetje blokken voor school, aankomende week hebben we nog geen final tests, maar die week er na 2 en die week daarna ook 2. Dus het gaat allemaal alweer opschieten.

Fijne maandag allemaaal !! ;)

Dikke kus uit Canada

1. Elly:
    24 november 2014
    Hoi liefje, je hebt je best weer gedaan zeg super om te lezen. Toch net weer andere verhalen dan via de appjes. Nog ooosje er tegenaan....en dan het volgende avontuur.
    Tot vanmiddag dan gaan we lekker bij kletsen tijdens het skypen. Dikke kus Xxx
  2. Jan en Mirjam:
    24 november 2014
    Leuk om te lezen, zelfs als ik de verhalen al persoonlijk gehoord heb! Wij hebben een reuze gezellige tijd met jullie gehad. Dank je wel!
  3. Laura:
    24 november 2014
    Heee lieve Mil. Leuk om je verhalen te lezen en een beetje op de hoogte te blijven van wat je allemaal doet en meemaakt ! Volgens mij heb je het enorm naar je zin! En jullie reisplannen voor december/januari klinken ook super ! :D Succes met de final tests en genietse nog ! Dikke knuffel, X
  4. Cora en Wim:
    26 november 2014
    Heel leuk om weer wat van je te lezen Milou! Dat er zoveel te doen is rond Kerst is in ieder geval wat voor jou!! Veel plezier nog en beet je leren natuurlijk! Groetjes.
  5. Corrie en bart:
    26 november 2014
    Weer een mooi verhaal,studeren maar ook tijd voor andere leuke dingen geweldig en daarna nog een heel bijzondere kerstvakantie.Geniet er van.Groetjes ook van Bart